Harimau Malaysia Dilarang Terbang ke Korea Utara

Harimau Malaysia Dilarang Terbang ke Korea Utara
Setiausaha Agung FAM, Dato Haji Hamidin Haji Mohd Amin. Foto: FAM

jpnn.com - jpnn.com -Pemerintah Malaysia melarang Football Association of Malaysia (FAM) mengirim Timnas melakoni laga kualifikasi Piala Asia di Pyongyang, Korea Utara.

Rencananya, duel antara Harimau Malaysia (julukan Timnas Malaysia) dengan Korea Utara di Pyongyang pada 28 Maret.

Larangan ini terkait dengan ketegangan diplomatik kedua negara yang saling mengusir duta besar masing-masing. FAM telah mendapatkan surat resmi dari Kementerian Pemuda dan Olahraga Malaysia mengenai kebijakan tersebut, Senin (6/3).

"Kerajaan Malaysia tidak membenarkan skuat sepak bola kebangsaan terbang ke Pyongyang. Kerajaan Malaysia telah menyetujui supaya skuat Harimau Malaysia tidak mengambil bagian untuk perlawanan di Pyongyang itu atas dasar dan pertimbangan faktor-faktor keselamatan," bunyi pernyataan di laman resmi FAM.

Keputusan ini dibuat selepas perkara tersebut dibicarakan dalam rapat bersama menteri. Menyusul kebijakan ini FAM juga telah bergerak cepat mengirim surat ke AFC meminta pemindahan lokasi pertandingan ke tempat lain.

"Kami telah menghubungi Setiausaha Agung (Sekretaris Jenderal) AFC Dato Windsor John, yang kini berada di Kamboja untuk meminta pertimbangan mengenai venue agar memudahkan persiapan skuat Harimau Malaysia yang akan memulai pemusatan latihan pada 13 Maret ini," kata Setiausaha Agung FAM, Dato Haji Hamidin Haji Mohd Amin. (adk/jpnn)


Pemerintah Malaysia melarang Football Association of Malaysia (FAM) mengirim Timnas melakoni laga kualifikasi Piala Asia di Pyongyang, Korea Utara.


Redaktur & Reporter : Adek

Silakan baca konten menarik lainnya dari JPNN.com di Google News