Jumlah Kasus Virus Corona Melonjak, Raja Malaysia Keluarkan Seruan untuk Umat Islam

Jumlah Kasus Virus Corona Melonjak, Raja Malaysia Keluarkan Seruan untuk Umat Islam
Raja baru Malaysia, Yang di-Pertuan Agong Malaysia Abdullah Ri'ayatuddin Al Mustafa Billah Shah. Foto: Malaysiakini

jpnn.com, KUALA LUMPUR - Raja Malaysia Abdullah Al-Mustafa Billah Shah mengeluarkan seruan kepada umat Islam di negaranya, Selasa (24/3). Dia mengajak mereka untuk salat hajat demi menangkal wabah virus corona.

Permohonan raja tersebut disampaikan oleh Menteri Hal Ehwal Agama Kantor Perdana Menteri Malaysia Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri di Putrajaya.

"Saya mengharapkan kerja sama semua pihak untuk menyahut titah Yang Dipertuan Agong (raja) dengan melaksanakan salat hajat di rumah dan tempat masing-masing dengan mematuhi segala aturan yang ditetapkan oleh pemerintah Malaysia," katanya.

Zulkifli mengatakan salat hajat tersebut bisa dilakukan pada waktu siang dan malam, kecuali waktu-waktu yang diharamkan.

"Setelah terbit matahari hingga kadar tujuh hasta pandangan mata, ketika matahari tegak di atas kepala kecuali hari Jumat, sesudah ashar kecuali di Tanah Haram dan ketika matahari kemerahan di waktu senja hingga terbenam seluruh bulatannya kecuali di Tanah Haram," katanya.

Dia juga menyerukan agar memperbanyak istighfar, taubat, zikrillah dan amalan ketaatan serta munajat yang tidak putus-putusnya kepada Allah SWT.

Jumlah infeksi di Malaysia telah melonjak enam kali lipat hanya dalam 10 hari. Saat ini ada 1.500 kasus di Negeri Jiran tersebut, jumlah terbanyak di kawasan Asia Tenggara. (ant/dil/jpnn)

Raja Malaysia Abdullah Al-Mustafa Billah Shah mengeluarkan seruan kepada umat Islam di negaranya setelah kasus virus corona melonjak tajam


Redaktur & Reporter : Adil

Sumber Antara

Silakan baca konten menarik lainnya dari JPNN.com di Google News