Malaysia Bangga Jadi Pilihan Pertama Raja Salman

Malaysia Bangga Jadi Pilihan Pertama Raja Salman
Raja Arab Saudi Salman bin Abdulaziz Al Saud. Foto: AFP

jpnn.com - jpnn.com - Raja Arab Saudi Saudi Salman bin Abdulaziz al Saud akan mengunjungi Malaysia besok, Minggu (26/2). Dia dijadwalkan berada di Negeri Jiran itu selama tiga hari sebelum bertolak ke Indonesia pada Rabu (1/3) mendatang.

Malaysia adalah negara pertama yang dikunjungi Raja Salman dalam rangkaian kunjungan kerjanya selama 31 hari ke negara-negara Asia.

Perdana Menteri Malaysia Najib Razak mengaku sangat senang karena Raja Salman memilih negaranya menjadi destinasi pertama.

"Kita amat berbangga bahawa Baginda Raja Salman yang turut diiringi oleh Putera Mahkota Mohammad bin Salman dan kerabat lain sudi memilih Malaysia sebagai destinasi pertama negara Islam dikunjungi baginda di rantau ini, dan juga yang pertama di Asia Tenggara sejak Baginda mengambil alih tampuk pemerintahan," demikian dikutip dari situs najibrazak.com, Sabtu (25/2).

Dia menjelaskan hubungan persaudaraan kedua negara kukuh dan sudah terjalin sejak lama. Terutama dalam hal keagamaan.

"Hubungan keagamaan kedua-dua negara kita telah terjalin berabad lamanya. Bagi umat Islam di Malaysia, Arab Saudi di mana terletaknya dua masjid suci adalah bumi suci dan mengerjakan Haji adalah rukun Islam yang menjadi impian hidup," imbuhnya.

Kerja sama kedua negara dalam bidang ekonomi juga terus meningkat. Saat ini, Arab Saudi adalah mitra dagang terbesar buat Malaysia.

Apalagi dalam kunjungan ini, kedua negara juga akan menjalin kerja sama baru salah satunya di bidang perminyakan.

 Raja Arab Saudi Saudi Salman bin Abdulaziz al Saud akan mengunjungi Malaysia besok, Minggu (26/2). Dia dijadwalkan berada di Negeri Jiran itu

Sumber RMOL.co

Silakan baca konten menarik lainnya dari JPNN.com di Google News