Ditunjuk Jadi PM Malaysia, Muhyiddin Minta Rakyat Menerima Keputusan Raja

Ditunjuk Jadi PM Malaysia, Muhyiddin Minta Rakyat Menerima Keputusan Raja
Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin telah ditunjuk menjadi perdana menteri Malaysia baru. Foto: Reuters

jpnn.com, JAKARTA - Presiden Partai Pribumi Bersatu Malaysia Muhyiddin Yassin memohon kepada seluruh rakyat Malaysia menerima dengan baik keputusan raja soal pengangatan dirinya sebagai perdana menteri yang baru.

Mantan Menteri Dalam Negeri Pemerintahan Pakatan Harapan tersebut mengemukakan hal itu ketika ditemui wartawan di kediamannya di Bukit Damansara, Kuala Lumpur, Sabtu (29/2).

Muhyiddin memanjatkan rasa syukur atas keputusan raja tersebut. "Saya menjunjung kasih di atas perkenan Yang Dipertuan Agung dan sebab itu saya ingin ucapkan terima kasih kepada semua yang memberi dukungan moral kepada saya," katanya.

"Insyaallah saya akan berada di Istana Negara esok," kata Muhyiddin.

Pejabat Istana Negara atau Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Ahmad Fadil Shamsuddin sekitar pukul 14.30 waktu setempat menginformasikan bahwa Yang Dipertuan Agung berkenan melantik Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri yang baru.

Keputusan tersebut dilakukan setelah istana menerima daftar calon perdana menteri dari ketua-ketua partai politik.

"Setelah mendapat representasi dari semua ketua partai politik yang mewakili partai masing-masing, serta anggota Dewan Rakyat (parlemen) yang bebas, pada hemat Seri Paduka Baginda, anggota Dewan Rakyat yang mungkin mendapat kepercayaan mayoritas anggota Dewan Rakyat ialah Tan Sri Mahiaddin Bin Md Yasin (Muhyiddin), anggota Parlemen Pagoh," kata Ahmad Fadil.

Pengangkatan sumpah Muhyiddin Yassn akan diadakan di Istana Negara pada pukul 10.30 pagi, Minggu (1/3). (ant/dil/jpnn)

Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin memohon kepada seluruh rakyat Malaysia menerima dengan baik keputusan raja soal pengangatan dirinya sebagai perdana menteri yang baru.


Redaktur & Reporter : Adil

Sumber Antara

Silakan baca konten menarik lainnya dari JPNN.com di Google News