Minggu, 20 Januari 2019 – 12:27 WIB

Siapa Raja Malaysia Selanjutnya? Ini Para Kandidatnya

Selasa, 08 Januari 2019 – 09:29 WIB
Siapa Raja Malaysia Selanjutnya? Ini Para Kandidatnya - JPNN.COM

jpnn.com, KUALA LUMPUR - Kerajaan Malaysia tidak boleh lama-lama membiarkan singgasana Yang Dipertuan Agong kosong. Kemarin, Senin (7/1) enam di antara total sembilan sultan Malaysia berkumpul di Istana Negara.

Mereka menetapkan 24 Januari sebagai hari penunjukan Yang Dipertuan Agong baru. Dia akan menggantikan Sultan Muhammad V yang resmi mengundurkan diri Minggu (6/1).

"(Pengunduran diri Sultan Muhammad V, Red) sudah sesuai konstitusi. Pemerintah tidak akan ikut campur urusan ini," ujar Perdana Menteri (PM) Malaysia Mahathir Mohamad sebagaimana dilansir The Daily Star.

Sebagai pemimpin tertinggi monarki Malaysia, Yang Dipertuan Agong memang punya hak untuk meletakkan jabatan. Tapi, selama ini tidak pernah ada yang mengundurkan diri sebelum periodenya berakhir. Muhammad V adalah yang pertama.

Selama belum ada pengganti, jabatan Yang Dipertuan Agong dipangku Sultan Nazrin dari Perak. Dia adalah wakil Yang Dipertuan Agong. Dia pula yang mendapat giliran terakhir menggantikan Muhammad V yang ambil cuti dua bulan. Tugas Nazrin usai pada 31 Desember bersamaan dengan berakhirnya masa cuti Muhammad V.

Namun, Muhammad V yang baru pekan lalu kembali ke Malaysia setelah dua bulan cuti memutuskan untuk mundur. Majlis Raja-Raja, kumpulan sembilan sultan Malaysia, pun memerintah Nazrin kembali menggantikan posisi Yang Dipertuan Agong. Mereka punya waktu maksimal empat pekan untuk menunjuk pemimpin baru.

Kemarin, selain Muhammad V, dua sultan yang lain absen dalam pertemuan Majlis Raja-Raja. Mereka adalah Sultah Azlan Shah dari Pahang dan Sultan Sharafuddin Idris Shah dari Selangor.

Channel News Asia menyatakan, sesuai dengan sistem rotasi monarki Malaysia, Azlan seharusnya menjadi Yang Dipertuan Agong berikutnya. Namun, tokoh 88 tahun itu sakit-sakitan.

SHARES
Sponsored Content
loading...
loading...
Komentar