Malaysia Tak Mampu Membendung COVID-19 di Penjara, Ribuan Napi Jadi Korban

Malaysia Tak Mampu Membendung COVID-19 di Penjara, Ribuan Napi Jadi Korban
Ilustrasi sel penjara. Foto: dok.JPNN.com

jpnn.com, PUTRA JAYA - Departemen Penjara Malaysia menyatakan jumlah kasus positif COVID-19 di antara tahanan dan petugas penjara di Malaysia mengalami peningkatan tajam dari 453 kasus menjadi 1.126 orang.

Departemen Penjara Malaysia mengemukakan hal tersebut dalam pernyataan media tentang langkah tambahan dan segera dalam mengekang penularan COVID-19 dalam penjara.

Mereka menyatakan pada Senin (5/10) jumlah kasus positif COVID-19 di lingkungan penjara masih 673 kasus.

"Kantor Penjara menganggap serius jumlah peningkatan kasus positif COVID-19 yang kini melibatkan jumlah besar dalam kalangan tahanan di dalam," katanya, Selasa (6/10).

Dalam pernyataan tersebut disampaikan penularan dalam kalangan tahanan bermula di Penjara Tawau, Sabah, ketika seorang tahanan yang baru diterima dari Lahad Datu telah disahkan positif COVID-19 pada (2/9). Klaster seterusnya pula ditemukan di Penjara Alor Setar pada (29/9).

Departemen Penjara telah mengambil segala langkah mengikut SOP yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk merawat, karantina dan mencegah penularan wabah tersebut dalam segala aspek penugasan staf serta penjagaan tahanan di seluruh negara.

Untuk memperketatkan SOP di penjara beberapa langkah turut dilaksanakan melalui Perintah Tetap Komisioner Jenderal Penjara.

Disamping itu untuk mengurangi penyebaran COVID-19 dalam kalangan tahanan serta mengurangi kesesakan Departemen Penjara juga mengambil langkah tambahan dan drastis.

Penyebaran COVID-19 di penjara Malaysia mengalami peningkatan tajam dalam beberapa pekan terakhir

Sumber Antara

Silakan baca konten menarik lainnya dari JPNN.com di Google News