Raja Malaysia Kabulkan Pengunduran Diri Mahathir, Siapa Penggantinya?

Raja Malaysia Kabulkan Pengunduran Diri Mahathir, Siapa Penggantinya?
Perdana Menteri Malaysia Tun DR. Mahathir Mohamad. Foto: AFP

jpnn.com, KUALA LUMPUR - Raja Malaysia, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, telah menerima pengunduran diri Mahathir Mohamad sebagai sebagai perdana menteri Malaysia.

“Namun, raja menyetujui Dr Mahathir untuk terus menjalankan negara sebagai perdana menteri sementara sambil menunggu perdana menteri baru ditunjuk,” ujar Kepala Sekretaris Pemerintah Datuk Seri Mohd Zuki Ali di Putrajaya, Senin (24/2).

“Selama periode ini, Dr Mahathir akan memimpin sampai perdana menteri baru diangkat dan sebuah kabinet baru dibentuk," katanya dalam sebuah pernyataan pers.

Mahathir melakukan pertemuan dengan Raja Al Sultan di Istana Negara setelah ia mengumumkan mundur sebagai perdana menteri.

Untuk diketahui, pengunduran diri Mahathir telah menyebabkan kekacauan politik skala terbesar di Malaysia. Pasalnya, keputusan tersebut diambilnya bersamaan dengan keluarnya Partai Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan sejumlah legislator Partai Keadilan Rakyat (PKR) dari koalisi Pakatan Harapan yang kini memerintah.

Keluarnya Bersatu dan sejumlah legislator PKR tersebut membuat Pakatan Harapan tak lagi jadi mayoritas di parlemen. Jika ingin tetap memerintah, mereka harus mencari rekan koalisi baru yang cukup untuk membentuk mayoritas. (ant/dil/jpnn)

Raja Malaysia, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, telah menerima pengunduran diri Mahathir Mohamad sebagai sebagai perdana menteri Malaysia.


Redaktur & Reporter : Adil

Sumber Antara

Silakan baca konten menarik lainnya dari JPNN.com di Google News