Malaysia Kebanjiran, Tanah Longsor di Taman Gembira

Malaysia Kebanjiran, Tanah Longsor di Taman Gembira
Sejumlah kawasan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dilanda banjir kilat akibat hujan deras yang melanda kawasan ini pada Senin (7/3) antara pukul 03.00 hingga 06.00 petang waktu setempat. Foto: ANTARA Foto/Ho-DBKL (1)

jpnn.com, KUALA LUMPUR - Sejumlah kawasan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dilanda banjir akibat hujan deras yang mengguyur kawasan ini pada Senin (7/3) antara pukul 15.00 hingga 18.00 waktu setempat.

Air Sungai Klang dan Sungai Gombak yang melintasi sejumlah kawasan membludak, meluber hingga merendam sejumlah kendaraan di jalan tol dan parkiran pada sejumlah bangunan.

Sejumlah jalan terowongan seperti underpass Bulatan Pudu dan terowongan Jalan Tun Razak yang berdekatan dengan Gedung Intermark terendam air sehingga sejumlah kendaraan yang melalui kawasan tersebut terendam.

Jalan-jalan utama di Kuala Lumpur seperti Jalan Pudu dan Jalan Maharajalela juga terkena dampak banjir.

Petugas pengatur jalan raya Pemerintah Kota Kuala Lumpur (DBKL) turun ke lokasi terdampak untuk mengawal lalu lintas di kawasan tersebut.

Banjir juga menyebabkan tanah longsor yakni di Taman Gembira Kuchai Lama, Seksyen 6 Wangsa Maju, Jalan Hang Tuah dan Salak Selatan.

Hingga saat ini empat kawasan yang masih terdampak oleh banjir adalah underpass di Bulatan Pudu, terowongan Jalan Tun Razak, Kampung Periuk dengan pemindahan melibatkan 101 orang ke Dewan Sultan Sulaiman Kampung Baru, Kampung Pasir dengan pemindahan melibatkan sekitar 120 orang ke Tamil Saraswati.

Pihak DBKL, Polisi Diraja Malaysia (PDRM), bomba atau pemadam kebakaran dan sejumlah instansi ikut serta dalam proses pemindahan.

Sejumlah kawasan di Malaysia dilanda banjir akibat hujan deras yang mengguyur kawasan ini pada Senin (7/3) antara pukul 15.00 hingga 18.00 waktu setempat.

Sumber Antara

Silakan baca konten menarik lainnya dari JPNN.com di Google News